Google Consent Mode V2: Niezbędna aktualizacja dla zwiększenia zaufania i ochrony prywatności na Twojej stronie internetowej
Google Consent Mode V2 to od 06.03.2024 nowy wymiar dbania o prywatność osób odwiedzających Twoją stronę internetową. W odróżnieniu od wielu tego typu wymagań, w tym przypadku wszystko wskazuje na to, że Unia Europejska traktuje to bardzo poważnie, a widać to po zdecydowanym sposobie działania.
Google Consent Mode V2 – Zobligowanie Google do wymagania consent mode v2, czyli zaawansowanych ciasteczek od swoich klientów… czyli też Ciebie.
Zobligowanie Google do wymagania consent mode v2, czyli zaawansowanych ciasteczek od swoich klientów… czyli też Ciebie. Co to znaczy?
Jeżeli reklamujesz się w Google, to kwestią czasu jest, aż Twoje wyniki będą stopniowo się pogarszać… aż w końcu (jest taka ewentualność) kompletnie nie będziesz mógł(a) korzystać z reklam Google.
Jeżeli używasz do analizy Twoich wyników w internecie Google Analytics, to także niestety możesz spodziewać się pogorszenia jakości zbierania danych… co wpłynie na pogorszenie Twojej wiedzy na temat tego, kto, kiedy jak i gdzie korzysta z Twojej strony www.
Google, aby uniknąć kar, musi przestrzegać narzuconą odgórnie przez Unię Europejską dyrektywę dot. przetwarzania danych osobowych. Z tego względu praktycznie pewne jest, że wszystkie strony internetowe, które chcą wyświetlać się wysoko w wyszukiwarce oraz skutecznie korzystać z reklam będą musiały się dostosować do nowych realiów.
Google Consent Mode V2 – Jak to załatwić
Rozwiązaniem na nową wersję ciasteczek cookies jest wgranie nowoczesnego panelu zarządzania. Dla osób z doświadczeniem, czyli m.in. dla naszej agencji jest to powtarzalna czynność ze 100% skutecznością.
Google Constent Mode v2 wprowadza nam kilka nowych parametrów związanych z reklamami i ich personalizacją. Kluczowe parametry to analytics_storage (zgoda na zbieranie danych analitycznych) oraz ad_storage (zgoda na pomiar skuteczności reklam), wraz z tymi parametrami dołączają jeszcze parametr ad_user_data, który pozwala Google zbierać dane użytkownika w celach reklamowych oraz parametr ad_personalization, który umożliwia wykorzystywanie danych do personalizacji reklam, np. do remarketingu.
W praktyce skuteczne działania reklamowe będą niemożliwe bez odpowiednio skonfigurowanych plików consent mode v2.0!
Na internecie znajdziesz mnóstwo poradników jak wprowadzić samodzielnie prawidłową obsługę cookies dla Twojej strony internetowej. Banner cookies powinien umożliwiać użytkownikowi odrzucenie wszystkich cookies oprócz tych wymaganych do obsługi witryny. Użytkownik powinien również móc akceptować wszystkie zgody, jak i wybrać tylko te, które go interesują. Użytkownik również powinien móc w każdym momencie zmienić swoją deklarację, dlatego zazwyczaj wykorzystuje się praktykę – przypięcia przycisku od zmiany zgód do okna przeglądarki, tak aby użytkownik na każdej podstronie miał do tego łatwy dostęp.
Możemy wykorzystać gotowe rozwiązanie oferowane przez którąś z firm lub stworzyć je samemu. Pamiętajmy jednak o tym, że implementując gotowe rozwiązanie – musimy zrobić audyt, czy na pewno przed złożeniem deklaracji przez użytkownika, nie uciekają nam żadne cookies’y – oczywiście oprócz tych, które wymagane są do działania strony.
Oprócz implementacji samego rozwiązania trzeba pamiętać o tym, by zaktualizować politykę prywatności zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Przy samodzielnych próbach implementacji przez osoby, które nie robią tego regularnie narażają się na błędy i “przecieki” poszczególnych ciasteczek, co również może grozić pogorszeniem się wyników w usługach Google.
Google Consent Mode V2 – Czy ja też muszę o to zadbać
Często słyszymy od osób bez Google consent mode v2.0, że “RODO też straszono i nic z tego nie było”. Co do zasady ciężko odmówić pewnej logiki tego typu myśleniu.
Z drugiej jednak strony, co jeżeli spotkasz się z:
- Zgłoszeniem Ciebie przez nieżyczliwą konkurencję
- Losową kontrolą urzędu (który kary raczej skupia na wielkich podmiotach jak Google, ale może również ukarać bezpośrednio Twoją firmę)
- Będziesz chciał(a), by Twoja firma skutecznie korzystała z usług Google
Jeżeli nie używasz reklam Google, to przy odrobinie szczęścia nie powinno nic Ci się stać, co prawda użytkownicy takim stronom ufają coraz mniej (wśród internautów rośnie świadomość tego, jak powinny być wykorzystywane dane osobowe oraz strach przed wyciekami danych), ale raczej nie zachwieje to Twoim biznesem w posadach.
Pytanie czy warto ryzykować duże kary i inne negatywne skutki dla paru godzin pracy specjalistów, którzy zabezpieczą Cię na długie miesiące.
A co jeżeli korzystasz (lub chcesz to robić) z Google Analytics i Google Ads: Jeśli strona internetowa korzysta z usług Google, takich jak Analytics, Ads i Tag Manager, oraz musi przestrzegać przepisów dotyczących prywatności, Google Consent Mode staje się niezbędnym narzędziem. Umożliwia on działanie tych usług w sposób, który szanuje zgodę użytkownika.
Google Consent Mode V2 – Podsumowanie
Unia Europejska w jasny sposób zaostrza zasady przetwarzania danych osobowych, co wpływa na to, że zarówno wielkie firmy jak Google dostosowują się do nowych realiów i wymagają też tego od swoich klientów… ale jednocześnie wśród przeciętnego internauty również rośnie strach przed tym, ze firma nieodpowiednio dba o bezpieczeństwo jego danych osobowych.
Chcesz, by na Twojej stronie klienci zostawiali swoje danej?
By dzwonili do Ciebie?
By zamawiali kontakt?
Nie twierdzimy, że ten ruch sprzedażowy spadnie o 100%… ale niech, chociaż co 10 osoba w strachu o wyciek danych zrezygnuje z kontaktu. Ile w takim scenariuszu spadnie Twój miesięczny przychód ze strony www?
Zadbaj o consent mode v2.0 nawet jeżeli. to po prostu się opłaca dla “świętego spokoju”.
Skontaktuj się Umów spotkanie Skontaktuj się